26 مه 2022- به نظر نمی رسد که مهارکننده های کوترانسپورتر سدیم-گلوکز 2، خطر شکستگی استخوان را حتی در افراد مسن با اختلال عملکرد کلیوی متوسط، افزایش دهند.

مهارکننده های کوترانسپورتر سدیم-گلوکز 2 (SGLT-2) که بازجذب گلوکز را توسط کلیه ها کاهش می دهند، می توانند به کنترل سطح قند خون و محافظت از سلامت کلیه ها در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی، کمک کنند. با این حال، برخی از آزمایشات بالینی بزرگ این داروها را با خطر بالاتر شکستگی استخوان مرتبط کرده‌اند. در مطالعه‌ ی اخیراً منتشر شده در CJASN، مشخص گردید که مهارکننده‌هایSGLT-2  در مقایسه با سایر داروهای دیابت، بدون توجه به عملکرد کلیوی بیماران، با خطر بیشتری برای شکستگی همراه نیستند.

این مطالعه که توسط دکتر Andrea Cowan، از مرکز علوم بهداشت لندن و همکارانش انجام شد، میزان شکستگی را در بزرگسالان 66 ساله یا بالاتر که برای آنها مهارکننده‌هایSGLT-2 تجویز شده بود با افرادی که تحت درمان با داروی دیابت متفاوتی به نام مهار کننده های دیپپتیدیل پپتیداز 4 بودند، مقایسه کرد- در مطالعات پیشین مشخص شده بود که مهارکننده های DPP-4 با شکستگی استخوانها ارتباطی ندارند. این تجزیه و تحلیل شامل 38994 مصرف کننده ی جدید مهار کننده های SGLT2 و 37449 مصرف کننده ی جدید مهار کننده های DPP-4 در انتاریو، کانادا بود. در این مطالعه افرادی که دچار کاهش شدید عملکرد کلیه ها بودند، حذف شدند.

به طور کلی، 342 شکستگی در 180 روز و 689 شکستگی در 365 روز وجود داشت. هیچ تفاوتی در خطر شکستگی بین افرادی که یک مهارکنندهSGLT-2 برای آنها تجویز شده بود و افرادی که یک مهارکننده DPP-4 مصرف می کردند، وجود نداشت - هم در کل گروه و هم در افرادی که عملکرد کلیوی آنها کاهش یافته بود، که با خطر بالای تجربه ی شکستگی مواجه می باشند.

دکتر Cowan، گفت: این مطالعه دوباره به بیماران و پزشکان اطمینان می‌دهد که مصرف مهارکننده‌هایSGLT-2  با افزایش خطر شکستگی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، مرتبط نمی باشد.

یکی از سرمقاله‌های همراه این مقاله اشاره می‌کند که شواهد حاصل از این مطالعه به شواهد رو به رشد مرتبط با ایمنی مهارکننده‌های SGLT2 اضافه شد، با این حال باید مطالعات پایه و بالینی ادامه یابد تا با اطمینان بیشتری خطر بالقوه ی شکستگی ها در افراد تحت درمان با گروه دارویی مهارکننده‌های SGLT-2مشخص شود، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن پیشرفته‌تر.

نکات برجسته ی این تحقیق

·        اگرچه کارآزمایی‌های بالینی داروهای دیابت به نام مهارکننده های کوترانسپورتر سدیم-گلوکز 2، را با خطرات بالاتر شکستگی استخوان مرتبط کرده‌اند، اما یک مطالعه بزرگ نشان داد که مهارکننده های کوترانسپورتر سدیم-گلوکز 2 (SGLT-2) در مقایسه با سایر داروهای دیابت هیچ خطر بیشتری را برای شکستگی‌ استخوانها ایجاد نمی کنند.

·        این یافته ها در مورد افراد مسن با عملکرد طبیعی کلیه و همچنین برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی خفیف یا متوسط، ​​صدق می کند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/new-research-questions-previous-link-between-diabetes-drugs-and-bone-fractures